prof. Adrian Podar
formator LLE, autor curs DigitaLLE
Profesorii sunt invitați să se lanseze în era tehnologică, dezvoltând competențe digitale pentru a aduce o schimbare semnificativă în procesul educațional. Cu exemple remarcabile, precum utilizarea gadgeturilor și a inteligenței artificiale în lecții, acești dascăli deschid noi orizonturi pentru elevii lor. În lumina inițiativei România Educată și a Recomandării Consiliului privind competențele cheie din perspectiva învățării pe parcursul întregii vieți (2018/C189/01), accentul pe competențe digitale devine vital. Cursul de formare Competențe digitale. Aplicații, platforme și resurse pentru predare – învățare – evaluare – DigitaLLE, structurat în 3 module, oferă profesorilor instrumentele necesare pentru a integra tehnologia în educație. Feedbackul pozitiv al participanților subliniază importanța acestor inițiative, iar încrederea crescută în tehnologie promite o educație mai captivantă și interactivă pentru viitor. Profesorii au acces pe calea inovației educaționale.
Ce vei citi?
- Profesorii adoptă tehnologiile în lecții (matematică, literatură) pentru a-și dezvolta competențele digitale conform recomandărilor UE;
- Cursul DigitaLLE oferă module de pregătire pentru abilități digitale actualizate (căutare, creare, securitate digitală);
- Complexitatea competenței digitale așa cum a fost formulată în 2018: cetățenie digitală, colaborare, identitate digitală;
- Urmarea cursului DigitaLLE, o necesitate pentru profesori în vederea pregătirii elevilor pentru provocările lumii digitale.
Într-o lume tot mai dominată de tehnologie, cadrele didactice se străduiesc să țină pasul cu noile tendințe și să-și dezvolte constant competențele digitale. Dezvoltarea acestor abilități este esențială pentru a aduce o schimbare semnificativă în procesul educațional.
Marius, profesor de matematică într-un liceu din București, ilustrează această evoluție: „După ce am urmat un curs de formare în domeniul tehnologiei educaționale, am început să folosesc inteligența artificială în lecțiile de geometrie. Elevii vizualizează diferite figuri geometrice în spațiul tridimensional. Reacția lor a fost extrem de pozitivă!” Asemenea lui Marius, Ioana, profesoară de limba română, a aderat la această tendință inovatoare. Ea spune: „Am decis să folosesc mai des dispozitivele electronice pentru a face tururi interactive ale muzeelor literare împreună cu elevii mei. Această abordare inovativă i-a ajutat să înțeleagă mult mai bine contextul istoric și cultural în care au trăit marii scriitori români.”
Aceste inițiative reflectă angajamentul profesorilor în dezvoltarea competențelor digitale, conform recomandărilor CE privind competențele-cheie pentru învățarea pe tot parcursul vieții. Acest cadru stabilește competența digitală ca una dintre cele 8 competențe esențiale pe care fiecare cetățean european ar trebui să le dețină. „România Educată” pune accent pe transformarea digitală a învățământului românesc.
Pentru a face față cerințelor erei digitale, cadrele didactice sunt încurajate și li se oferă oportunitatea de dezvoltare participând la cursul de formare DigitaLLE, care include teme precum: navigarea, căutarea și filtrarea datelor, informațiilor și conținutului digital, predare, învățare și evaluare prin comunicare, colaborare și interconectivitate și crearea de conținut digital sau securitate cibernetică, sănătate și siguranță, care sunt și cele 3 module ale cursului amintit.
Elena, profesoară de biologie, a avut inițial rezerve în privința tehnologiei în clasă. Cu toate acestea, după ce a urmat cursul menționat, a început să utilizeze platformele online în activitățile cu elevii și a fost uimită de cât de motivați și implicați erau. De altfel, întregul feedback al participanților evidențiază utilitatea informațiilor primite, dorința de a experimenta noile aplicații în activitate și apreciază calitatea cursurilor și a formatorilor.
Dezvoltarea competențelor digitale aduce beneficii imense în procesul educațional, făcând profesorii mai încrezători în utilizarea tehnologiei ca pârghie de inovare educațională. Prin includerea tehnologiilor emergente precum realitatea virtuală sau inteligența artificială, cadrele didactice deschid noi oportunități pentru o experiență de învățare experiențială și interactivă, centrată pe elev. DigitaLLE reprezintă un pas semnificativ în direcția asigurării unei calități înalte a educației.
În 2018, competența digitală este mult mai complexă și include nuanțe noi față de 2006. Sunt introduse concepte precum cetățenie digitală activă, identitate digitală, colaborare în mediul digital și este pus accent pe gestionarea conținutului și identității digitale. Utilizarea critică și responsabilă a tehnologiilor este un aspect important. Competența digitală în 2018 presupune un nivel superior de abilități, atitudini și cunoștințe. Este nevoie de o abordare reflexivă, etică și orientată spre viitor a tehnologiilor în continuă evoluție. Cadrele didactice sunt încurajate să își dezvolte competența digitală prin parcurgerea unui curs precum DigitaLLE, propus de Life Learning Education. Formarea competenței digitale la elevi are datoria de a reflecta complexitatea acesteia conform viziunii actuale la nivel european. Educația este chemată să țină pasul cu provocările erei digitale. De aceea, participarea cadrelor didactice la cursuri precum DigitaLLE este esențială pentru dezvoltarea unor abilități, atitudini și cunoștințe actualizate în domeniul digital. Doar astfel putem asigura generațiilor viitoare de elevi instrumentele necesare pentru a deveni cetățeni activi și responsabili în societatea digitală. Să ajutăm educația să răspundă provocării competenței digitale!