prof. Adrian Podar
formator LLE, autor curs DigitaLLE
Profesorii sunt invitați să se lanseze în era tehnologică, dezvoltând competențe digitale pentru a aduce o schimbare semnificativă în procesul educațional. Cu exemple remarcabile, precum utilizarea gadgeturilor și a inteligenței artificiale în lecții, acești dascăli deschid noi orizonturi pentru elevii lor. În lumina inițiativei România Educată și a Recomandării Consiliului privind competențele cheie din perspectiva învățării pe parcursul întregii vieți (2018/C189/01), accentul pe competențe digitale devine vital. Cursul de formare Competențe digitale. Aplicații, platforme și resurse pentru predare – învățare – evaluare – DigitaLLE, structurat în 3 module, oferă profesorilor instrumentele necesare pentru a integra tehnologia în educație. Feedbackul pozitiv al participanților subliniază importanța acestor inițiative, iar încrederea crescută în tehnologie promite o educație mai captivantă și interactivă pentru viitor. Profesorii au acces pe calea inovației educaționale.
Ce vei citi?
- Profesorii adoptă tehnologiile în lecții (matematică, literatură) pentru a-și dezvolta competențele digitale conform recomandărilor UE;
- Cursul DigitaLLE oferă module de pregătire pentru abilități digitale actualizate (căutare, creare, securitate digitală);
- Complexitatea competenței digitale așa cum a fost formulată în 2018: cetățenie digitală, colaborare, identitate digitală;
- Urmarea cursului DigitaLLE, o necesitate pentru profesori în vederea pregătirii elevilor pentru provocările lumii digitale.
Într-o lume tot mai dominată de tehnologie, cadrele didactice se străduiesc să țină pasul cu noile tendințe și să-și dezvolte constant competențele digitale. Dezvoltarea acestor abilități este esențială pentru a aduce o schimbare semnificativă în procesul educațional.
Marius, profesor de matematică într-un liceu din București, ilustrează această evoluție: „După ce am urmat un curs de formare în domeniul tehnologiei educaționale, am început să folosesc inteligența artificială în lecțiile de geometrie. Elevii vizualizează diferite figuri geometrice în spațiul tridimensional. Reacția lor a fost extrem de pozitivă!” Asemenea lui Marius, Ioana, profesoară de limba română, a aderat la această tendință inovatoare. Ea spune: „Am decis să folosesc mai des dispozitivele electronice pentru a face tururi interactive ale muzeelor literare împreună cu elevii mei. Această abordare inovativă i-a ajutat să înțeleagă mult mai bine contextul istoric și cultural în care au trăit marii scriitori români.”
Aceste inițiative reflectă angajamentul profesorilor în dezvoltarea competențelor digitale, conform recomandărilor CE privind competențele-cheie pentru învățarea pe tot parcursul vieții. Acest cadru stabilește competența digitală ca una dintre cele 8 competențe esențiale pe care fiecare cetățean european ar trebui să le dețină. „România Educată” pune accent pe transformarea digitală a învățământului românesc.
Pentru a face față cerințelor erei digitale, cadrele didactice sunt încurajate și li se oferă oportunitatea de dezvoltare participând la cursul de formare DigitaLLE, care include teme precum: navigarea, căutarea și filtrarea datelor, informațiilor și conținutului digital, predare, învățare și evaluare prin comunicare, colaborare și interconectivitate și crearea de conținut digital sau securitate cibernetică, sănătate și siguranță, care sunt și cele 3 module ale cursului amintit.
Elena, profesoară de biologie, a avut inițial rezerve în privința tehnologiei în clasă. Cu toate acestea, după ce a urmat cursul menționat, a început să utilizeze platformele online în activitățile cu elevii și a fost uimită de cât de motivați și implicați erau. De altfel, întregul feedback al participanților evidențiază utilitatea informațiilor primite, dorința de a experimenta noile aplicații în activitate și apreciază calitatea cursurilor și a formatorilor.
Dezvoltarea competențelor digitale aduce beneficii imense în procesul educațional, făcând profesorii mai încrezători în utilizarea tehnologiei ca pârghie de inovare educațională. Prin includerea tehnologiilor emergente precum realitatea virtuală sau inteligența artificială, cadrele didactice deschid noi oportunități pentru o experiență de învățare experiențială și interactivă, centrată pe elev. DigitaLLE reprezintă un pas semnificativ în direcția asigurării unei calități înalte a educației.
În 2018, competența digitală este mult mai complexă și include nuanțe noi față de 2006. Sunt introduse concepte precum cetățenie digitală activă, identitate digitală, colaborare în mediul digital și este pus accent pe gestionarea conținutului și identității digitale. Utilizarea critică și responsabilă a tehnologiilor este un aspect important. Competența digitală în 2018 presupune un nivel superior de abilități, atitudini și cunoștințe. Este nevoie de o abordare reflexivă, etică și orientată spre viitor a tehnologiilor în continuă evoluție. Cadrele didactice sunt încurajate să își dezvolte competența digitală prin parcurgerea unui curs precum DigitaLLE, propus de Life Learning Education. Formarea competenței digitale la elevi are datoria de a reflecta complexitatea acesteia conform viziunii actuale la nivel european. Educația este chemată să țină pasul cu provocările erei digitale. De aceea, participarea cadrelor didactice la cursuri precum DigitaLLE este esențială pentru dezvoltarea unor abilități, atitudini și cunoștințe actualizate în domeniul digital. Doar astfel putem asigura generațiilor viitoare de elevi instrumentele necesare pentru a deveni cetățeni activi și responsabili în societatea digitală. Să ajutăm educația să răspundă provocării competenței digitale!
Tomi Cristin este actor al Teatrului Național București și doctorand UNATC în domeniul teatru și artele spectacolului.
Gabriela Alexandru este licențiată în Fizică (Universitatea din București, Facultatea de Fizică) și în Asistență socială - Teologie Ortodoxă (Universitatea din București, Facultatea de Teologie Ortodoxă) și a absolvit masterul în Tehnologia Informației și Comunicării în Educație.
Alina Negrea este profesor de limba engleză și franceză, cu peste 18 de ani experiență în educația non-formală, în corporații și consultanță de business. Numără peste 15 ani în Dezvoltarea Talentelor, 10 ani în Recrutare, peste 7 ani în Coaching de Carieră și peste 9 ani că manager în Resurse Umane. Alina crează cursuri online în limba engleză pentru platforma internațională Novoresume, este autor în publicații precum revista Psychologies, guest-speaker pe teme de Carieră pentru studenți în programele de master ale Universității București și ASE-Facultatea de Administrare a Afacerilor în Limbi Străine (FABIZ).
Oana Moșoiu - coordonatorul echipei de formatori și designerul programelor de formare oferite de platforma Life Learning Education.
Fulvia declară că numele ei ar putea avea configurația semiotică:
Este antreprenor, trainer, facilitator, coach și autor de cursuri cu o experiență de 20 ani în dezvoltare personală și managerială.
Grațiela Tulea este profesoară de franceză la un liceu bucureștean. Este absolventă a Liceului Pedagogic N.Iorga din Botoșani, secția educatori-invățatori și este pasionată de creșterea și educarea armonioasă a copiilor. A absolvit în anul 2000 Facultatea de Litere din cadrul Universității A. I. Cuza din Iași, secția italiană-franceză și de atunci, predă cu bucurie si pasiune începând cu copiii de grădiniță și până la liceu.
Dascălul Duma Cornel Lucian a absolvit Seminarul Teologic Liceal ,,Ioan Popasu “ din Caransebeș in anul 2000, iar din anul 2004 este licențiat al Universității Eftimie Murgu din Reșița, secția Teologie Ortodoxă Istorie. Cu toate ca ar putea să slujescă ca și preot, dragostea pentru copii si vocația de profesor l-au făcut sa se îndrepte către această nobilă meserie de a lucra în învățământ cu sufletele elevilor, iar în anul 2016 a obținut gradul didactic 1 cu media 10. Anul acesta 2023 este student în anul II la PIPP la Centrul Universitar al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.
Pârvucică Ioan Cristian este profesor licențiat în matematică, absolvent al Facultății de Științe al naturii, secția Matematică, Universitatea Craiova, cu o experiență în învățământ de peste 40 de ani. În paralel cu activitatea la catedră, a fost implicat în activitățile educative, fiind 7 ani Coordonator de proiecte și programe și metodist ISMB pentru Educație permanentă iar din 2016 metodist ISMB la Matematică.
Monica Mocanu este licențiată în Teologie Ortodoxă - Asistență Socială (Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae”), în Istorie Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Facultatea de Istorie) și a absolvit masterul Psihologie educațională și consiliere în cadrul Facultății de psihologie și Științe ale Educației, Iași. Este profesor cu gradul didactic I și din septembrie 2011 coordonează activitatea profesorilor de religie din județul Vaslui, în calitate de inspector școlar.
Cociuba (Ardelean) Lăcrămioara Melania este licențiată în Teologie Ortodoxă la Facultatea de Teologie ”Andrei Șaguna” din cadrul Universității ”Lucian Blaga” din Sibiu. A absolvit cursul de master în Teologie Sistematică la Facultatea de Teologie ”Ilarion V. Felea” din cadrul Universității ”Aurel Vlaicu” din Arad și pe cel de master în ”Politici publice și administrație publică locală” la Facultatea de filosofie din cadrul Universității București.
Giorgiana Voichița Ciucur este absolventă de Teologie Ortodoxă-Istorie, Pedagogia Învățământului Primar și Preșcolar și formare de lungă durată în Psihoterapie Integrativă.
Neculăiasa - Pavel Vasilică, (Lică) pentru colegi și prieteni, este profesor de geografie, absolvent al Universității din București, cu o experientă în învățământ de peste 30 de ani. De-a lungul carierei didactice a trecut prin mai multe roluri: profesor, diriginte, consilier pentru programe și proiecte educative timp de peste 10 ani în Liceul Teoretic ”Ștefan cel Mare” din Municipiul Râmnicu Sărat , liceu în care este director din 2012 cu o pauză de un an când a trecut și prin experiența de inspector școlar pentru educație permanentă la ISJ Buzău.
Mariana Stela Todorean este profesor titular pe catedra de Religie Ortodoxă la Liceul Teoretic ,,Lucian Blaga’’ din Oradea. A absolvit Facultatea de Teologie Ortodoxă în cadrul Universității din Oradea, specializarea Teologie Litere, fiind profesor titular gradul întâi.
Győri Lucia Camelia este absolventă a Facultății de Psihologie și Științe ale Educației ”A.I.Cuza” din Iași și a fost consilier școlar în cadrul CJRAE Mureș. Preocupările ei principale prevăd implicarea în proiecte educaționale care au ca scop susținerea multidimensională a elevilor, părinților și a cadrelor didactice, pentru descoperirea, valorizarea și valorificarea potențialui propriu în toate demersurile lor. De asemenea, asigurarea contextelor stimulative de învățare și abilitățile de comunicare și relaționare eficinte pe care le promovează au gasit oportunități noi de aplicare în cadrul activităților de formare ale Asociației LLE.
Laura declară că oamenii sunt cei care o motivează și împreună cu ei a crescut în valențele care au definit-o ca om de știință, profesor, formator și mamă. În cei 45 de ani a învățat de la oamenii model, din cărți și din provocările vieții. Toate acestea i-au hrănit setea continuă pentru cunoaștere ceea ce au modelat-o într-o persoană tenace, comunicativă și optimistă, gata oricând să transmită mai departe acumulările ce i-au fost oferite de viață.
Floricica Morariu este licențiată în Teologie Ortodoxă - Asistență Socială (Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae”). Este profesor, gradul didactic I, mentor al ISJ Iași, coordonator al practicii pedagogice pentru studenți, moderator și facilitator al activităților pentru tineri, educator parental și trainer.
Spirit liber, creator și entuziast, profesor pentru învățământul preșcolar, cu 25 ani vechime la 1 septembrie 2022, deține mai multe funcții în care manifestă o permanentă preocupare atât pentru propria dezvoltare cât și pentru transformarea și dezvoltarea celor din jur.
Corina-Cristina Atofanei este absolventă a Facultății de Litere din cadrul Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj Napoca, în 1996 și a programului de master „Consiliere școlară și educație emoțională”, de la Facultatea de Științe ale Educației din cadrul Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava, în 2022. Între cele două perioade de studii a acumulat 26 de ani de experiență în lucrul cu adolescenți/elevi de liceu și cu adulți din mediul educațional, în diverse roluri: profesor de limba franceză, consilier educativ, coordonator și evaluator de proiecte și programe educaționale, formator în programe de educația adulților, facilitator și formator pentru Consiliile Elevilor, coordonator al unui Laborator de Învățare Experiențială pentru elevi, evaluator la examene DELF, metodist, coordonator de cerc pedagogic, mentor, coordonator de proiecte europene, facilitator în programe de educația părinților, director adjunct.
Ștefan Zaharia este profesor titular la catedra de teatru de la Palatul Copiilor Bacău de peste 10 ani. Din 2010 împarte timpul între profesorat, regizarea de piese în cadrul proiectelor de teatru independent și cursuri de formare pentru profesori.
Maria Cioinică este profesor licențiat în chimie și fizică absolvent al Universității „A.I. Cuza ”- Iași, promoția 1996. A fost director și al Școlii Gimanziale Ulmetu – Copăceni, Consilier educativ la Liceul „Constantin Brâncoveanu” Horezu, coordonator al proiectului „Vreau să învăț și să înțeleg” la Liceul Constantin Brâncoveanu -VIIla LCB, subgrant al proiectului ROSE, coordonatorul echipei liceului în cadrul proiectului Erasmus+ KA2 „EDUcate YOUth – Nonformal bridges to formal education”.
Iulia Țoța este coach parental și de carieră.
Adrian Podar este profesor de engleză. Cu o experiență de 20 de ani la catedră, a început activitatea la Oradea; din 2019, profesează în Liceul Teoretic Național din București.
Constantin Cioinică este profesor licențiat în chimie și fizică, absolvent al Universității „A.I. Cuza ”- Iași, promoția 1996.
Carmen Zaharia a fost profesor de Limba și Literatura Română la Liceul Teoretic „Ion Borcea” Buhuși, județul Bacău.
Mirică Alina Maria este licențiată în Teologie Ortodoxă - Limba și Literatura Engleză (Universitatea București, Facultatea de Teologie Ortodoxă) și a absolvit masterul în Studii Americane (Facultatea de Limbi Germanice, Universitatea București) și Școala Doctorală din cadrul Facultății de Teologie Ortodoxă din București, departamentul Catehetică-Omiletică, redactând în acest sens o teză de doctorat cu titlul „Rolul mass-media în educația religioasă a tinerilor și copiilor”.